
Als je ervoor kiest om het product te laten repareren, moet dat ook mogelijk/rendabel zijn…
De ‘Right to Repair’ beweging vecht al jaren voor het ‘recht’ tot het repareren van het door jou aangekochte product. Jij bent de eigenaar en jij bepaalt waar jij jouw product laat maken. Lijkt mij een ‘no brainer’… toch blijkt het niet zo éénvoudig te zijn…
Wat maakt een product een goed (repareerbaar) product?
- Duurzaam;
- Eenvoudig repareerbaar;
- Reserve onderdelen makkelijk verkrijgbaar;
- Reserve onderdelen verkrijgbaar gedurende de levensduur van het product;
- Reparatie handleidingen verkrijgbaar;
- Diagnostische hulpmiddelen verkrijgbaar;
- Reparatie niet duurder dan aankoop nieuw product.
Stimulatie reparatie, door bewustwording
- Goede informatievoorziening m.b.t. de repareerbaarheid van producten;
- Circulaire economie;
- Reparatie label (Frankrijk, België);
- Reparatiebonus (Oostenrijk en Frankrijk).
Oostenrijk
Daar waar het kan proberen we te verduurzamen. De overheid stimuleert dit veelal in de vorm van een financieel voordeel. (Zonnepanelen, warmtepomp, verduurzaming woning en de elektrische auto).
In Oostenrijk stimuleert de overheid tevens reparatie boven vervanging wat zowel het milieu (Elektronische afvalberg, ontginning grond) als de economie ten goede komt.
Reparaturbonus – seit Einführung 840.000 Reparaturbons eingelöst
Der Reparaturbonus ist ein voller Erfolg. Seit seiner Einführung Ende April 2022 wurden bereits rund 840.000 Bons eingelöst – davon allein rund 480.000 Bons im Jahr 2023. Österreichweit beteiligen sich derzeit über 3.100 Partnerbetriebe. Der große Andrang zeigt: Die Menschen in Österreich wollen in einer Welt leben, in der wir sorgsam mit unseren Ressourcen und unserer Umwelt umgehen.
Zou het jou stimuleren om jouw iPhone te laten repareren wanneer je een subsidie zou ontvangen op de reparatie?
Hoe sta jij tegenover een (onafhankelijk) reparatielabel?
Vind jij dat je zelf moet kunnen bepalen waar je jouw iPhone laat repareren zonder dat bepaalde functies worden uitgeschakeld (Batterij verouderingssoftware, gezichtsherkenning, vingerscan functie, True Tone) of dat er een melding (Apple kan niet controleren....) in beeld verschijnt?

(Klik op de smiley)
Heb je vragen, reageer dan op dit blog of stuur een mail aan info@30minutes-repair.nl t.a.v. Peter. Natuurlijk ben je ook van harte welkom aan de Vriezenbeltstraat nummer 14. De openingstijden vind je op de homepagina.
Wil je direct een afspraak maken voor reparatie dan kan dit éénvoudig met SimplyBook.me de online reserveringsagenda.
TIP: Onder 'Lees meer (V)' vind je specifieke reparatie informatie!
Reacties (0)
Geen reacties gevonden.