Het internet is één bron van informatie echter niet alle informatie is ook de juiste informatie. Het bekendste ‘broodje aap’ verhaal, is het rijst verhaal bij contact met een vloeistof.
Vraag: heb je wel eens rijst proberen te koken buiten de pan?
Je zal wellicht denken, wat een stomme vraag? Tuurlijk niet!
Maar waarom zou het water binnen de metalen kast van een iPhone dan wel worden opgezogen…?
En stel dat er SUPER rijst zou bestaan, je toestel doet het niet meer omdat elektronische onderdelen defect zijn of contacten zijn gecorrodeerd. Zelfs SUPER rijst kan dit niet oplossen…😉. Ik denk dat mijn punt wel duidelijk is?
Voor die toestellen die toch zouden zijn ‘genezen’ door rijst, deze toestellen waren het ook zonder rijst gaan doen….
Wat je wel moet doen bij een vloeistofschade lees je op mijn website.
Door verkregen informatie op het internet kan je dus op het verkeerde been worden gezet en de verkeerde acties uitvoeren of conclusies trekken.
CASE: iPhone 7 en 7 PLUS met een audio gerelateerd probleem (Geluid hakkelt bij het bellen)
De iPhone 7 en 7 PLUS staan bekend als probleemtoestellen voor wat betreft audio gerelateerde zaken. De problemen kunnen uiteindelijk zelfs resulteren in een niet meer opstartende iPhone (Zgn. boot loop)
De problemen ontstaan doordat een zgn. 'jumpwire' in de buurt van de audio chip op het moederbord loslaat. Dit is een productiefout. Zie ook mijn BLOG van 4 januari 2019.
Naast een loslatende jumpwire kunnen audioproblemen echter ook ontstaan door andere defecte componenten, vuil of door software problemen.
Wat kan je als klant zelf proberen?
Stap 1:
- Openingen van microfoon een luidsprekers vrijmaken van stof en andere verontreinigingen;
- De SIM kaart schoon maken met wat alcohol:
- De SIM kaart testen in een ander toestel of een andere SIM kaart testen in het bewuste toestel;
- Een harde reset uitvoeren.
NB: Schoonmaakwerkzaamheden voer je altijd uit, met het toestel uitgeschakeld. Een iPhone uitzetten, betekent echter niet dat er geen stroom meer vloeit. Alleen door de accu intern te ontkoppelen weet je zeker dat de stroom eraf is!
Te gebruiken gereedschappen:
- Stevig borsteltje (zachte korte haren);
- Zacht doekje;
- Hand blaasbalgje zoals ook wordt gebruikt voor het schoonmaken van fototoestel lenzen;
- Wattenstaafje met een heel klein beetje alcohol voor verwijdering van oorsmeer bij de oorluidspreker.
Welke gereedschappen gebruik je niet:
- Geen perslucht. Met perslucht spuit je het stof er alleen maar verder in en daarnaast is er een reële kans dat er vloeibaar gas (of olie) meekomt waardoor er ook een potentiële kortsluiting om de hoek loert.
Blijven de problemen aanhouden, dan kan het vuil probleem worden uitgesloten.
Stap 2:
Het testen van microfoons en luidsprekers.
Op de website van Apple lees je hoe je dit kunt doen.
Werkt alles naar behoren dan kan je ook deze specifiek geteste elekronische componenten uitsluiten.
Stap 3:
Het terug zetten van je iPhone naar de fabrieksinstelling en je iPhone vervolgens als NIEUW configureren*.
Op de website van Apple lees je hoe dit moet.
* Maak vooraf een kopie om je data veilig te stellen.
LET OP! Bij gebruik van WhatsApp zal je binnen de eigen WhatsApp omgeving een kopie moeten maken!
Uitkomst 1 - Geen problemen meer?
De software is debet aan het probleem.
Dit kan een corrupte app zijn, maar het kan ook zijn dat je iPhone gewoonweg te vol zit waardoor de data niet meer goed kan worden weggeschreven. Het gevolg, allerlei onduidelijke, vaak niet constante en onlogische klachten. Het terugzetten van de kopie is in dat geval, vanzelfsprekend, geen goed idee.
Uitkomst 2 - Problemen spelen nog?
Mogelijk een defecte/loslatende audiochip op het moederbord.
Voor reparatie van de losse elektronische onderdelen kan je bij ons terecht, voor een jumpwire herstel (moederbord reparatie*) evenals voor software gerelateerde problemen kunnen wij je echter niet helpen.
*Is je iPhone in contact geweest met een vloeistof of vertoont deze geen enkel teken van leven meer of reageert geheel niet meer op de touch dan bieden wij wel moederbordreparaties aan.
Ook voor een revisie van de speakers en/of microfoon(s) kan je bij ons terecht.
Voor de prijzen van de onderdelen (incl. arbeidsloon) of revisie werkzaamheden verwijzen we je naar onze website.
Heb je vragen, reageer dan op dit blog of stuur een mail aan info@30minutes-repair.nl t.a.v. Peter.
Natuurlijk ben je ook van harte welkom aan de Vriezenbeltstraat nummer 14 in Deventer.
De openingstijden vind je op de homepagina.
Wil je direct een afspraak maken voor reparatie dan kan dit éénvoudig met SimplyBook.me de online reserveringsagenda.
TIP: Onder 'Lees meer (V)' vind je specifieke reparatie informatie! (O.a. reparatieduur en wat er wel/niet kan bij specifieke iPhone modellen).
Vraag: heb je wel eens rijst proberen te koken buiten de pan?
Je zal wellicht denken, wat een stomme vraag? Tuurlijk niet!
Maar waarom zou het water binnen de metalen kast van een iPhone dan wel worden opgezogen…?
En stel dat er SUPER rijst zou bestaan, je toestel doet het niet meer omdat elektronische onderdelen defect zijn of contacten zijn gecorrodeerd. Zelfs SUPER rijst kan dit niet oplossen…😉. Ik denk dat mijn punt wel duidelijk is?
Voor die toestellen die toch zouden zijn ‘genezen’ door rijst, deze toestellen waren het ook zonder rijst gaan doen….
Wat je wel moet doen bij een vloeistofschade lees je op mijn website.
Door verkregen informatie op het internet kan je dus op het verkeerde been worden gezet en de verkeerde acties uitvoeren of conclusies trekken.
CASE: iPhone 7 en 7 PLUS met een audio gerelateerd probleem (Geluid hakkelt bij het bellen)
De iPhone 7 en 7 PLUS staan bekend als probleemtoestellen voor wat betreft audio gerelateerde zaken. De problemen kunnen uiteindelijk zelfs resulteren in een niet meer opstartende iPhone (Zgn. boot loop)
De problemen ontstaan doordat een zgn. 'jumpwire' in de buurt van de audio chip op het moederbord loslaat. Dit is een productiefout. Zie ook mijn BLOG van 4 januari 2019.
Naast een loslatende jumpwire kunnen audioproblemen echter ook ontstaan door andere defecte componenten, vuil of door software problemen.
Wat kan je als klant zelf proberen?
Stap 1:
- Openingen van microfoon een luidsprekers vrijmaken van stof en andere verontreinigingen;
- De SIM kaart schoon maken met wat alcohol:
- De SIM kaart testen in een ander toestel of een andere SIM kaart testen in het bewuste toestel;
- Een harde reset uitvoeren.
NB: Schoonmaakwerkzaamheden voer je altijd uit, met het toestel uitgeschakeld. Een iPhone uitzetten, betekent echter niet dat er geen stroom meer vloeit. Alleen door de accu intern te ontkoppelen weet je zeker dat de stroom eraf is!
Te gebruiken gereedschappen:
- Stevig borsteltje (zachte korte haren);
- Zacht doekje;
- Hand blaasbalgje zoals ook wordt gebruikt voor het schoonmaken van fototoestel lenzen;
- Wattenstaafje met een heel klein beetje alcohol voor verwijdering van oorsmeer bij de oorluidspreker.
Welke gereedschappen gebruik je niet:
- Geen perslucht. Met perslucht spuit je het stof er alleen maar verder in en daarnaast is er een reële kans dat er vloeibaar gas (of olie) meekomt waardoor er ook een potentiële kortsluiting om de hoek loert.
Blijven de problemen aanhouden, dan kan het vuil probleem worden uitgesloten.
Stap 2:
Het testen van microfoons en luidsprekers.
Op de website van Apple lees je hoe je dit kunt doen.
Werkt alles naar behoren dan kan je ook deze specifiek geteste elekronische componenten uitsluiten.
Stap 3:
Het terug zetten van je iPhone naar de fabrieksinstelling en je iPhone vervolgens als NIEUW configureren*.
Op de website van Apple lees je hoe dit moet.
* Maak vooraf een kopie om je data veilig te stellen.
LET OP! Bij gebruik van WhatsApp zal je binnen de eigen WhatsApp omgeving een kopie moeten maken!
Uitkomst 1 - Geen problemen meer?
De software is debet aan het probleem.
Dit kan een corrupte app zijn, maar het kan ook zijn dat je iPhone gewoonweg te vol zit waardoor de data niet meer goed kan worden weggeschreven. Het gevolg, allerlei onduidelijke, vaak niet constante en onlogische klachten. Het terugzetten van de kopie is in dat geval, vanzelfsprekend, geen goed idee.
Uitkomst 2 - Problemen spelen nog?
Mogelijk een defecte/loslatende audiochip op het moederbord.
Voor reparatie van de losse elektronische onderdelen kan je bij ons terecht, voor een jumpwire herstel (moederbord reparatie*) evenals voor software gerelateerde problemen kunnen wij je echter niet helpen.
*Is je iPhone in contact geweest met een vloeistof of vertoont deze geen enkel teken van leven meer of reageert geheel niet meer op de touch dan bieden wij wel moederbordreparaties aan.
Ook voor een revisie van de speakers en/of microfoon(s) kan je bij ons terecht.
Voor de prijzen van de onderdelen (incl. arbeidsloon) of revisie werkzaamheden verwijzen we je naar onze website.
Heb je vragen, reageer dan op dit blog of stuur een mail aan info@30minutes-repair.nl t.a.v. Peter.
Natuurlijk ben je ook van harte welkom aan de Vriezenbeltstraat nummer 14 in Deventer.
De openingstijden vind je op de homepagina.
Wil je direct een afspraak maken voor reparatie dan kan dit éénvoudig met SimplyBook.me de online reserveringsagenda.
TIP: Onder 'Lees meer (V)' vind je specifieke reparatie informatie! (O.a. reparatieduur en wat er wel/niet kan bij specifieke iPhone modellen).
Reacties (0)
Geen reacties gevonden.